Beste lezers,

 

Het is al weer enige tijd geleden dat ik een stukje heb geschreven. Hoe komt dat? Nou, Marco is druk, heel druk... 't houdt maar niet op. Dus is er ook even weinig tijd voor Unimog. Maar ik rij, de cabine zit er op, stuur kan draaien en de meeste olie blijft er in, dus wat wil je nog meer? Was effe spannend met de start, want het motortje stond al weer een jaartje stil en is ook de jongste niet meer. De reumatiek kan zo toe slaan. Maar na drie keer starten en wat rook loopt het orgel. Effe iets aangekeken of er niet meteen wat in elkaar stortte, maar dat viel gelukkig mee. Ik had eigenlijk verwacht dat ik tot aan de knieën in de olie stond, maar nee dat is mij bespaard gebleven. Hier en daar wel een drup maar dat mag de pret niet drukken.

Toen maar eens in de cabine geklommen en op t kistje gaan zitten, koppeling ingetrapt, eens flink aan die pook trekken en ja daar gingen we! Het ding reed direct, maar eens opgeschakeld en dat ging ook bijzonder goed. En dan het stoppen... en dat ging ook fantastisch. Ik heb het complete leidingwerk van het remsysteem vervangen en bij de eerste keren onderdruk gaf dat best nog wel hier en daar een drupje. Liever gezegd was het best wel lastig om dat goed dicht te krijgen. Uiteindelijk is het dik voor elkaar. Nog wel een keer de trommels uitdraaien voor de mooiigheid.

Nou ja en dan kun je er een rondje mee rijden. En ja das' leuk, maar ja het ding is dan nog niet af... Daarom maar eens wat verder gegaan met de hydrauliek voor de hef en kipper. Heel wat leidingen gemaakt en ventiel geplaatst met terugslagklep. Want ik wil het een en ander zo kunnen bedienen zonder dat ik kraantjes om moet zetten of dat soort geneuzel. Na wat denkwerk heb ik dat ook voor elkaar gekregen. Hef gaat mooi op en neer zakt ook niet i.v.m. plaatsing blokkeerventiel. Kiepcilinder gaat op en neer en stuur ik de stroom tegengekeerd dan heb ik twee keer dubbel werkend ventieltje met snelkoppelingen.

Gooeeedddd, de volgende uitdaging wordt de bedrading en ander geneuzel, maar daar schrijf ik t.z.t. wel weer wat over!